Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (Tisk č. 181)
Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
čas 09:38:54 – 09:46:59:
Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové, vážený pane vicepremiére, vážený pane předsedající, já volně navážu na vystoupené mé kolegyně Daniely Kovářové a řeknu některé své poznámky k zákonu, který tady máme schvalovat. Zaprvé bych chtěl panu místopředsedovi vlády a ministrovi vnitra poděkovat, protože vládní návrh zákona je dle mého názoru takřka dokonalý a nemám k němu téměř žádné připomínky kromě jedné drobnosti.
Zadruhé bych chtěl na pana ministra vnitra, aby poté, co budu dál mluvit, si vzpomněl na to, že byl velmi úspěšným starostou Kolína, který velmi dbal na to, aby se věci děly vždy na místech, kde se dít mají. A aby to nebylo tak, že třeba v některém okamžiku někdo, komu to vlastně vůbec nepřísluší, se začíná dostávat do rolí, které mu také nepřísluší.
Nyní tedy k tomu, co tady už naznačila paní kolegyně Daniela Kovářová.
V rámci jednání v Poslanecké sněmovně vznikl pozměňovací návrh, který předložil pan poslanec Králíček a další, ve kterém navrhují a mění tam § 11a, tuším, zákona, aby těmi, kdo může oddávat, byli také poslanci a senátoři, s tím, že na rozdíl od všech ostatních oddávajících by poslanci a senátoři se těšili ještě té výsadě, že by mohli oddávat kdekoliv a kdykoliv. Samozřejmě pokud by se domluvili s příslušným matričním úřadem. To je samo o sobě první věcí, kdo a jak zajistí, aby došlo k domluvě s patřičným matričním úřadem. Přijde mi to zvláštní, tento pozměňovací návrh, neboť jediné zdůvodnění, které se můžete dočíst, je to zdůvodnění, které cituji v odůvodnění pozměňovacího návrhu, o kterém za chvíli budu mluvit, a to je suchá věta, že poslanci a senátoři jsou také voleni. Nic dalšího tam není.
Upozorňuji, že v této zemi je spousta dalších lidí, kteří jsou různě voleni. Do krajských zastupitelstev, i prezident je volen a podobně. Zatím nikoho jiného nenapadlo, že by zároveň mohl oddávat, kromě těch, kteří už dnes oddávat mohou. Druhá věc je, že si myslím, že v našem ústavním pořádku, k tomu tady třeba ještě zazní nějaká slova, má každý tu svoji roli nějak vymezenou. Myslím si, že by se každý měl držet svého kopyta. Myslím si, že pokud to budeme dělat, naděje, že země bude fungovat, bude větší, než pokud budeme ingerovat do věcí, do kterých nám v uvozovkách nic není, nebo kde bychom mohli způsobit zmatek nebo nějaké další organizační nároky, se kterými v tuto chvíli není počítáno.
Z tohoto důvodu jsem po dohodě s paní senátorkou Danielou Kovářovou a dalšími senátory, tady se omlouvám, v tom pozměňovacím návrhu je chyba, místo Jana Krause patří Romana Krause, já se Romanovi omlouvám. Co si o tom pozměňovacím návrhu myslí Jan Kraus, nevím. Ale vím, co si o něm myslí Roman Kraus, který ho podporuje. Společně s paní senátorkou Kovářovou, která se připojila k tomu mému pozměňovacímu návrhu, byť má ještě ten svůj vlastní. Já jejich souvislost za chvíli vysvětlím. Předkládáme pozměňovací návrh, který vyjímá tu pravomoc nebo tu možnost poslanců a senátorů oddávat, kdekoliv a kdykoliv, protože to nespatřujeme jako logické a jako, řekl bych, odpovídající tomu, jak je dnes náš systém nastaven. Zároveň, tím se ten můj návrh liší od návrhu paní senátorky Kovářové, ještě řeším jednu věc, která se týká zejména těch obcí nebo měst, která jsou pro budoucí novomanžele přitažlivá. Typickým příkladem je například mé rodné město Telč. Ta situace, která jednou za 4 roky vzniká, já jsem jí několikrát byl svědkem, je následující. Poté, co skončí komunální volby, ze zákona o obcích oddáváním nebo možností oddávat jsou po skončení těch voleb, a tím, že bylo nově zvoleno zastupitelstvo, nadáni ze zákona pouze starosta a místostarosta. To jsou ti bývalí starostové a místostarostové, kteří byli starosty a místostarosty do voleb, následně i oni ztratili mandát, ale ze zákona o obcích mohou nadále oddávat, dokud není ustanoveno nové zastupitelstvo, dokud není nový starosta, nová rada a podobně. To je tak zhruba třítýdenní období, kdy klidně to může být tak, že ten bývalý starosta nebo bývalý místostarosta už ani nemusí být zastupitelem, už třeba nemusí být zvolen, ale přesto tam má pořád to právo oddávat, aby tam tato proluka, ta mezera časová, byla nějak zaplněna, aby to oddávání na ty tři nebo dva týdny nebylo zastaveno. V Telči dochází pravidelně k tomu, že starosta a místostarosta bývalí v tomto období nedělají nic jiného, než že oddávají. Pořád oddávají. Málem ve dne a málem i v noci. Protože se to nestíhá.
Tudíž ta druhá část mého pozměňovacího návrhu říká, že by i v tomto období mohli nadále fungovat tzv. pověření zastupitelé, tzn. jen na toto období, protože normálně to je tak, že kromě starosty a místostarosty v naprosté většině obcí a měst mohou ještě oddávat pověření členové zastupitelstva. Těm ale ta možnost oddávat končí těmi komunálními volbami. Co já navrhuji, aby, když s tím to zastupitelstvo, které končí, bude souhlasit, nebo ta rada, která končí, bude souhlasit, aby tito lidé mohli být pověřenými členy zastupitelstvu, byť už v zastupitelstvu být nemusí, stejně jako starosta a místostarosta – aby mohli oddávat ještě tu krátkou dobu. Je to těch 14 dní, protože potom k tomu časovému presu nedochází. To je celé.
Uvědomuji si, že pro některé to nemusí být takto přijatelné, proto se dostávám k té druhé věci. Pokud by někdo byl pro to, aby poslanci a senátoři neoddávali, nebyli nadáni tou novou pravomocí, zároveň to druhé, co jsem říkal, se jim zdálo moc komplikované, prosím, pokud se dostaneme do podrobné rozpravy, tím pádem není potřeba podporovat ten návrh můj a paní Kovářové a Romana Krause a dalších, ale stačí, když podpoříte ten pozměňovací návrh Daniely Kovářové, který by následně byl hlasován, pokud se dostaneme do podrobné rozpravy, pokud by ten můj, budu říkat, neprošel. Aby bylo jasné, jak to celé vypadá, jak je to připraveno, v případě, pokud se dostaneme samozřejmě do té podrobné rozpravy.
To znamená, tolik v tuto chvíli ode mě. Děkuji za tu možnost to tady takto podrobně vysvětlit. Je dobře, když to vysvětlení proběhne v obecné rozpravě, protože není jisté, že to vysvětlení je možné podat v podrobné rozpravě. Tady se dívám na paní senátorku Kovářovou, protože ta podrobná rozprava, není jisté, že bude probíhat.
Tolik v tuto chvíli ode mě. Děkuji za pozornost.
čas 10:07:21 – 10:11:35:
Vážený pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, kolegyně, kolegové, to, co říkal pan předseda Fischer je asi věc důležitější než ten pozměňovací návrh, který tady předkládáme. Ale zazněly tu některé výhrady, takže já považuji za správné, než půjdu řídit schůzi, abych se k nim vyjádřil a věci vysvětlil.
První část výhrad je k tomu, proč by to vlastně senátor a poslanec nemohli dělat, proč by také nemohli oddávat. Je to pouze možnost, není to přeci povinnost. Samozřejmě já jsem se nad tím také takto zamýšlel v okamžiku, kdy jsem pozměňovací návrh připravoval. A pokud pominu to, jestli to je, nebo není správné ve smyslu toho, že tou kompetencí má být senátor či poslanec nadán, že má mít tu možnost, pokud toto pominu a řeknu: ?Ano, je to dobře, ať ji klidně má,? tak stejně tam pro mě zůstává druhá nevyřešená část, a to je to, že to prostě není fér vůči všem ostatním voleným činitelům. Proč má mít možnost oddávat senátor a poslanec, když nemůže prezident? Když nemůže krajský zastupitel. Proč tam tedy také nejsou? A pak to působí přesně tím, co tu říkala paní senátorka Kovářová, že my si to v období, kdy tady ještě jsme, děláme pro sebe, protože my jsme měli ty nabídky a ty žádosti, tak si to tedy pro sebe vyřešíme. Ale pro ty ostatní volené, když logika tedy platí a má to tak být, tedy neplatí? Ti nás nezajímají? Tak to tedy rozšiřme. Vy, co to chcete, aby to tak bylo a ta kompetence byla. O co méně na to má právo krajský zastupitel? O co méně? V čem je horší než senátor nebo poslanec? A toto mě potom vedlo k tomu, že jsem pozměňovací návrh předložil, to druhé. To první jsem si říkal: ?Dobře, tak jestli kompetenci má mít, nebo nemá mít, můžeme na tom mít rozdílný názor. Jestli ji někdo chce, ať si ji přidá, ale není to fér.? Není to fér vůči ostatním voleným činitelům. A proto si myslím, že bychom neférové zákony neměli přijímat.
A druhá věc, co se týká pověřeného člena zastupitelstva. Je to zase věc, jak se na to podíváme. Starosta a místostarosta poté, co skončí komunální volby, už také nemá mandát a je vlastně pověřeným starostou a pověřeným místostarostou. To znamená, už také není tím, kdo byl zvolen jako starosta, už to skončilo.
A zrovna tak v době, kdy mandát měl, on byl zvoleným starostou, tak v té době existoval zvolený, určený radou, pověřený člen zastupitelstva k oddávání. A děje se to samé v mém pozměňovacím návrhu jako u starosty, kde je to dáno ze zákona. Starosta, který ztratil mandát, je ze zákona pověřeným starostou, dokud není zvolen nový. Tak jediné, co dělá můj pozměňovací návrh, říká: ?Ten, kdo byl pověřeným členem zastupitelstva k oddávání, zůstává do nových zvolených, pověřených členů k oddávání tím, kdo může ještě oddávat, aby tam nevznikl problém.? Není to žádná jiná konstrukce, než která už existuje z hlediska starosty nebo místostarosty. Je pravda, že se můžeme bavit, jestli to má smysl a jestli už nepověřujeme moc. U starosty a místostarosty to tak musí být, jinak by se obec zastavila. Tady to tak nemusí být, čili to je druhá věc. A proto jsem říkal, chápu, když toto někomu nevyhovuje. A proto tam je ten druhý pozměňovací návrh paní senátorky Kovářové, kde to může i bez toho. Je to na každém.
Děkuji.
čas 10:30:03 – 10:30:15:
Dobrý den, dámy a pánové, já velmi rychle jenom opakuji, že prosím o podporu návrhu, který jsem společně s kolegyní Kovářovou a dalšími senátorkami a senátory předložil, byl vysvětlen. Myslím, že není potřeba více zdržovat. Děkuji.
čas 10:30:17 – 10:31:46:
Musím ho načíst, tak, jdu na to… Omlouvám se a děkuji.
Návrh zní:
1. V čl. I bod 41 upravit takto:
41.
V § 11a se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který včetně poznámky pod čarou č. 31 zní:
?Odst. 2: V období ode dne voleb do zastupitelstva obce podle zvláštního zákona do ustavujícího zasedání nově zvoleného zastupitelstva mohou snoubenci projevit vůli, že spolu vstupují do manželství i před osobou, která byla do dne voleb pověřeným členem zastupitelstva, podle odst. 1 písm. a) a b).?
Dosavadní odstavce 2 až 4 se označují jako odstavce 3 až 5.
2. V čl. I bod 45 upravit, to bude asi bod římská pět, to nebude V… V? V čl. I bod 45 upravit takto:
?Bod 45: V § 11a odst. 6 se slova – města, nebo – nahrazují slovy – města, osobou podle odst. 2, nebo?.?
To je všechno, děkuji.