Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s elektronizací vybraných agend (Tisk č. 158)
Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
čas 19:41:19 – 19:48:18:
Vážený pane předsedající, vážený pane vicepremiére, dámy a pánové, já tady nevystupuji proto, abych vyvolal nějakou bouřlivou debatu, to můžeme potom realizovat v rámci příslušných výborů nebo komisí, ale považuji za důležité, abych tady seznámil takto veřejně pana ministra, byť jsme v poměrně úzké komunikaci už delší dobu, tak i vás, senátory a senátorky, a potom i veřejnost s tím, jak ta situace dneska vypadá a proč Senát se jaksi zdánlivě brání některým změnám, které jsou nazývány elektronizací. První věc – elektronizací legislativního procesu. První věc, kterou k tomu chci říct, a je to důležité, je, že pan ministr tento problém zdědil. A ta elektronizace legislativního procesu byla nastartována ještě před rokem 2016. A v roce 2016 byl přijat takzvaný nový sbírkový zákon. A ten obsahuje kromě úpravy elektronické sbírky, to znamená něčeho, čemu říkáme e-sbírka a mělo by to být k dispozici všem zdarma a je to něco na způsob státního ASPI bez komentářů, také byla schválena elektronická legislativa, to znamená jakýsi systém tvorby právních předpisů, kde by k tomu docházelo elektronicky. No a teď Senát se schválením toho sbírkového zákona souhlasil, ale když s tím souhlasil, tak následně bylo ještě potřeba schválit změnový zákon, který navazuje na tenhle ten sbírkový zákon. A kromě jiného i teda jednací řád Senátu, protože ty jednací řády jak Senátu, tak sněmovny se potom té elektronizaci toho legislativního procesu musí přizpůsobit. A my, když jsme se začali seznamovat s tím, jak to by celé vlastně, ta elektronizace, vypadalo, tak se zjistilo – říkám to trochu zjednodušeně – že ta e-legislativa je postavena na fungování Poslanecké sněmovny, která jedná ve třech čteních. Mezi těmi čteními jsou přestávky. A pozměňovací návrhy tedy jsou načítány normálně elektronicky a pak jsou elektronicky k dispozici. A nějak se zapomnělo na to, že Senát jedná v jednom čtení. A tudíž pokud bychom skutečně museli zavádět pozměňovací návrhy do takzvané e-legislativy, tak pokud by ty pozměňovací návrhy třeba vznikaly během jednání v jednom dni Senátu, tak by je někdo musel zavést do té e-legislativy, do toho e-systému. Následně po té, co by tam byly zavedeny, tak by se s nimi všichni museli seznámit. A pak by teprve to jednání mohlo pokračovat. Jinými slovy by to znamenalo úplně jiný způsob jednání Senátu. A mimochodem na tom se nemění nic, ani kdybychom si vyjednali 60 dní. Takže všechny upozorňuji, že přijetí e-legislativy ve smyslu toho, že změníme svůj jednací řád, tak jak si to představuje Ministerstvo vnitra a navrhovatel, což jsme neudělali, znamená v každém případě naprostou změnu režimu práce Senátu a senátorů. Pokud se něco s tím elektronickým systémem nestane, co by umožnilo automatické načítání a automatické promítání a tak dále a tak dále. On se tím zabýval už i ÚPV. Já jsem o tom mluvil s panem předsedou Tomášem Goláněm a zatím nevidíme nějaké jednoduché řešení, protože z těch schůzek, které jsme měli s těmi tvůrci té e-legislativy a toho programu, vyplývá, že oni skutečně nejsou připraveni na to a nepočítají s tím, že bychom my ten zákon, případně i při přijímání pozměňovacích návrhů probírali v jednom čtení, což je charakteristické pro Senát. A ten Senát je takto postaven. A, jak říkám, pan ministr teď je ve velmi těžké situaci, neboť to není jeho věc a jeho vina, že takto ten systém kdysi začal být budován. A doufám, že se s tím nějak podaří pohnout. Ale já to tady říkám hlavně proto, abych tady řekl 2 věci. První je, že komunikace běží, budu se snažit i vyjednat těch 60 dní, které bychom třeba potřebovali v případě toho konsolidačního balíčku, abychom ho mohli lépe prostudovat, protože těch 30 dní, co jsme měli, bylo na hraně. Aspoň někteří z vás to tak říkali. A druhá věc je, že skutečně jsem přesvědčen, že musíme se domluvit na tom, že se zásadní způsob jednání Senátu, který se osvědčil – a neseznal jsem nějaké velké připomínky i po aplikaci e-legislativy a změně jednacího řádu Senátu v tomto smyslu, aby ta e-legislativa mohla být používána, nezmění. Pokud se k tomu nedostaneme a nedobereme tak skutečně to bude fungovat, protože skutečně ten zákon e-sbírka platí, akorát platí i pro Senát. Tak to skutečně bude fungovat tak, jak to tady popsal pan předseda Hraba. A já mu za to děkuji. To znamená, my prostřednictvím e-legislativy dostaneme ty zákonné normy z Poslanecké sněmovny. Tady je naše Kancelář Senátu přebere, dá nám je do té formy, na které jsme zvyklí, bez tedy papírů, elektronicky. My to probíráme, jak to probíráme vždycky. Předáme to nazpátek kanceláři Senátu, která to potom bude muset naťukat do toho software e-legislativy, aby to mohla předat dál. To znamená, budeme jako asi jakýsi ostrov v tom jednání, kde my se tou e-legislativou nebudeme řídit, protože by nám to zásadním způsobem změnilo práci Senátu v tom smyslu, že by se to zpomalilo, bylo by to méně efektivní a bylo by to prostě i méně srozumitelné vzhledem k tomu, jaký máme my režim. No takže to je k tomu. Já to tady jsem spíš vysvětloval pro veřejnost, případně pro vás. A z tohoto důvodu zatím vlastně jediná obrana, krom toho, že jednáme a bavíme se a nějak postupujeme po malých krůčcích dopředu, je, že nebudeme měnit jednací řád Senátu, který bez toho našeho souhlasu nemůže být změněn, protože ten nám umožní fungovat tak, jak jsme zvyklí fungovat. Ale upozorňuji na to, že to neznamená, že stejně bude fungovat naše kancelář. A lidé, kteří tu legislativu přijímají a tu legislativu potom odesílají. Ti budou muset fungovat jinak. A to tak, že budou mít více práce. Takže to je asi ode mě v tuhle tu chvíli všechno. A nic dalšího nenavrhuji. A na závěr, i jsme se o tom s panem ministrem bavili, musím říci, že po jeho příchodu jsme se přeci jen dostali k tomu, že tady začínáme ty věci řešit. A já věřím, že se to podaří. A že najdeme řešení, které skutečně způsobí, že bude ta e-legislativa dobrým sluhou, a nikoliv zlým pánem. Děkuji za pozornost.
čas 19:55:30 – 19:56:12:
Já jen zopakuji, co říkal pan senátor Goláň. Neschválením tohoto zákona nezabráníme těm problémům, o kterých mluví paní senátorka Kordová Marvanová. Naopak ty problémy přijdou dříve. O rok dříve. Prosím pěkně, to je celé. Čili já jsem to neřekl – podporuji přijetí toho zákona, protože posunuje a dává panu ministrovi, udělat třeba i ty věci, které navrhovala paní senátorka, tak aby 1. 1. 2025 jsme měli něco jiného k dispozici, než bychom měli 1. 1. 2024. To je všechno.