Po sobotě a části neděle strávené v Cuscu vyplněné návštěvou Machu Picchu, poznáváním místních zvyků a na závěr i nedělní mší jsme se vrátili zpět do Limy a ještě v neděli večer jsme s krajany a zástupci českého velvyslanectví konzultovali a hledali další možnosti podpory českých projektů v Peru.
Nevím, zda lze závěrečný pondělní den naší návštěvy nazvat vyvrcholením, ale byl opět plný návštěv a jednání. Honorární konsul Raul Alta-Torre nám společně s panem velvyslancem Eisenbrukem připravili návštěvu provincie Callao. Tato bohatá provincie s přístavem, který si mimochodem půl napůl v privatizaci koupili Holanďané a Arabové, nás přivítala velmi vstřícně. Na prohlídku vojenského muzea, mezi jehož vzácné exponáty patří i v Československu vyrobený tank LPT1 navazovala návštěva přístavu. Předseda provincie Felix Moreno se nám po celou dobu osobně věnoval a podrobně vysvětloval fungování peruánských provincií (regionů).
Na závěrečném pozdním a velmi dlouhém obědě jsme potom opět diskutovali možnosti spolupráce regionů i podnikatelů. Bylo naprosto zřejmé, že Peruánci velmi stojí o hospodářskou spolupráci s Českem a to zejména v oblasti vodohospodářské i v oblasti těžkého strojírenství a potravinářství. Byla definitivně potvrzena návštěva peruánských podnikatelů v červnu a předběžně dohodnuta návštěva zástupců regionu Callao v Česku.
Na závěr návštěvy si snad dovolím již jen několik postřehů:
- Peru je směsí velké chudoby i velkého bohatství zároveň. Peruánci se chtějí rychle vyrovnat vyspělým zemím a Česko za vyspělou a navíc spřátelenou zemi považují.
- V Peru již 10 let převyšuje meziroční hospodářský růst 5% a tomu odpovídají a budou odpovídat peruánské investice, pokud Česko bude nadále váhat, přijdou a budou investovat jiní.
- V Peru jsou v naprosté většině policisty ženy, prý je tomu tak proto, že je lze obtížněji než muže korumpovat. Zda je tomu skutečně tak, nevím. J
- V Peru nosí maminky své malé děti na zádech v šátcích se speciálním úvazem. Kočárek jsem na ulici neviděl ani jeden.
- Že je doprava zejména množství aut problémem jsem již popisoval, co mě překvapilo, byla úplná absence aut vyráběných v Mladé Boleslavi. Naše dotazy jasně napovídaly, že příčinou není nezájem Peruánců. Naopak!
- Hodně jsme se v tom lišili, ale já jsem peruánskému jídlu na chuť moc nepřišel. Tropické ovoce příliš nemusím a ani jejich většinou nasladko upravované brambory či jiné pokrmy mě příliš neoslovily.
- Listy koka jsou snadno dostupné, můžete si zažvýkat nebo si vypít čaj. Kromě progresivních účinků na můj žaludek a střeva jsem však jiné účinky nepozoroval, ale možná jsem nebyl dostatečně vytrvalý. J
- Při nákupech Peruánci zejména na trzích vždy smlouvají. Skoro jsem měl někdy pocit, že pokud by člověk přistoupil na první jimi vyslovenou cenu, tak by je zklamal.
- V Peru je pitná voda nekvalitní, doporučuji pít jedině balenou, co se týká kanalizace, není výjimečný požadavek na odkládání použitého toaletního papíru do nádoby mimo mísu.
- Peru je čarovná země s velkou perspektivou a problémy, které jsme my již většinou vyřešili, a proto umíme a můžeme pomoci. Navíc, je o nás zájem. Nevyužít toho by bylo chybou.
Dne 3 6. 2014, tedy v úterý, ve 14,00 hodin tentokrát pražského času.