Situace se začíná po volbách pomalu uklidňovat. Starostky a starostové, místostarostky a místostarostové jsou zvoleni, první schůze nově zvolených zastupitelstev máme za sebou.
Čas nečeká a je nutné se co možná nejrychleji vrátit ke každodenní práci a ještě před koncem roku zvládnout na úrovni našich obcí, měst a krajů spoustu věcí.
Krajské volby se nekonaly, a tak to mají krajští zastupitelé relativně jednodušší. První návrh rozpočtu na rok 2023 krajští zastupitelé již obdrželi. Vše nasvědčuje tomu, že předpokládané krajské příjmy v letošním roce 2022 budou překročeny, a že tedy bude možné na krajské úrovni zvládnout cenové nárůsty bez větších restrikcí a omezení. Obce to mají složitější, i proto doporučuji schvalování obecních rozpočtů na rok 2023 sledovat.
Věřím, že většině z nás je asi jasné, že šetřit budeme muset. Je v našem společném zájmu se zadlužovat co nejméně, postupně snižovat energetickou závislost na totalitních zemích a chránit svoji budoucnost také podporou Ukrajinců v boji proti ruské agresi.
V době ještě stále čerstvě povolební připomínám, že v České republice, a je to dobře, mají zvolené krajské a obecní samosprávy velké pravomoci.
Asi jenom obtížně lze přimět občana – obyvatele obce, města, kraje, aby si pozorně prostudoval zákon o obcích nebo zákon o krajích. Přesto napíši, že by to alespoň jeden z rodiny udělat měl. Je tomu totiž tak, že v Česku naše samosprávy disponují poměrně velkými pravomocemi a značnými finančními prostředky. Možná to pro některé bude nudné čtení, ale dovolím si alespoň některé pravomoci a rozhodovací kompetence samospráv zmínit.
Jsou to obecní či městská zastupitelstva, která schvalují program rozvoje obce, rozpočet obce, závěrečný účet obce, zřizují a ruší příspěvkové organizace a organizační složky obce, vydávají obecně závazné vyhlášky obce, rozhodují o vyhlášení místního referenda, zřizují a ruší obecní policii, atd.
Jsou to rady obcí nebo někdy i přímo starosta, kteří zabezpečují hospodaření obce a provádí rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem, plní vůči právnickým osobám a organizačním složkám obce úkoly zakladatele nebo zřizovatele, vydávají nařízení obce, stanoví rozdělení pravomocí v obecním úřadu, zřizují a zrušují odbory a oddělení obecního úřadu, stanoví celkový počet zaměstnanců obce, stanoví pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností, schvalují organizační řád obecního úřadu, atd.
Vždy platilo a bude platit, že základem fungování jakékoliv organizace nebo úřadu je aktivita a pracovitost těch, co rozhodují, a že neméně důležitá je kvalitní kontrola těmi, co mají pravomoci, kontrolu provádět. A právě při kontrole mají v případě samospráv (a nejen samospráv) v demokratické a svobodné společnosti důležitou roli občané. Tak na to nezapomínejme.
Zveřejněno 15. 11. 2022 v Jihlavských listech.