Mnozí dnes disponujeme mobilním telefonem a stále klesá počet lidí, kteří chodí platit složenky na poštu. Čím dál více používáme elektronické bankovnictví a postupně přibývá lidí, kteří mají kromě občanského průkazu také tak zvanou elektronickou identitu.
Zdá se tedy, že by dnes při vyřizování různých žádostí a povolení mělo být díky elektronizaci a možnosti našeho propojení na dálku vše mnohem jednodušší. Za sebe se musím přiznat, že bohužel mi občas připadá, že opak je pravdou.
Přemýšlím, proč se docela často setkávám se situacemi, kdy se předávání informací, vysvětlování různých situací nebo popis a zdůvodňování řešení problémů s nastupující elektronizací spíše komplikuje nebo zpomaluje. Přitom by to mělo být naopak a využití elektronické komunikace by mělo vše zjednodušit a urychlit.
Důvodů, proč je tomu tak, je asi více. Osobně jsem přesvědčen, že jedním z nich je obrovský nárůst množství nám všem přístupných a poskytovaných informací. Zatímco dříve si každý musel pořádně rozmyslet, jak rozsáhlý formulář je nutné vyplnit nebo co napíše a pošle většinou formou dopisu v papírové podobě za informace nebo řekne do telefonu, dnes si s pomocí e-mailů, Messengerů, Viberů, Signálů, WhatsAppů a kdoví čeho ještě dalšího posíláme stovky stránek textu a fotografií aniž bychom přemýšleli o tom, jestli je vůbec v silách příjemce je přečíst nebo prohlédnout.
Podobné je to s elektronickými formuláři a dotazníky, které mají někdy i desítky stran. Důkladné promýšlení toho, zda jsou vyplňované údaje skutečně potřeba a je nutné je opravdu vyžadovat často ustupuje do pozadí. Shromažďujeme čím dál častěji data a údaje aniž by to v některých případech bylo v takovém množství potřeba nebo aniž by byl čas a schopnost získané údaje přečíst, vyhodnotit a využít.
Dalším problémem v komunikaci je obrovský nárůst dezinformací, tedy nepravdivých, polopravdivých nebo neúplných údajů. Dezinformace zaplavují sociální sítě a emailovou komunikaci a často bývá velmi obtížné je rozeznat od seriosních zpráv a informací.
Do toho všeho v poslední době přichází možnosti umělé inteligence, která zaznamenává neuvěřitelně rychlý vývoj a exponenciálně roste zájem o její využití. Možná se již někomu z Vás stalo, že jste měli problém rozpoznat, zda po telefonu mluvíte s člověkem nebo automatem, který využívá umělé inteligence.
Je to zkrátka tak, žijeme v období, kdy disponujeme úžasnými nástroji, o kterých se našim předchůdcům ani nesnilo. Zároveň ale z toho paradoxně vůbec neplyne, že by náš život byl jednodušší nebo, že by bylo snadnější poznat co je správné. Spíše je to minimálně v některých případech komplikovanější a zamotanější. Snažme se tedy nezapomínat a nepodceňovat osobní setkání a osobní komunikaci. Stále se ukazuje, že osobní jednání je nejlepší a nejúčinnější výměnou názorů a informací. I proto se těším na tradiční jarní osobní setkání na dnech senátora, která se budou konat postupně ve všech městech senátního obvodu. Ten první Den senátora proběhne v Telči již v pondělí 3. dubna v 18:00 ve Švejk Restaurantu v dolní části náměstí Zachariáše z Hradce. Třeba se s některými čtenáři uvidíme.
Zveřejněno 28. 3. 2023 v Jihlavských listech.